IEDEREEN MOET ERGENS ZIJN Jansen schrijft zoals Joke van Leeuwen en Judith Herzberg dat doen, speels, vrolijk-makend, dwars, scherpzinnig en een tikkeltje absurdistisch. Joep van Ruiten, Leeuwarder Courant Is Jansen eigenlijk niet een schrijver van sprookjes, zoals Toon Tellegen, Godfried Bomans, Italo Calvino en Hermann Hesse? Johan Reijmerink, Meander Ik blijf me verbazen over het gedetailleerde geheugen in de teksten van Jansen. Al die details roepen niet alleen een specifiek leven op, maar ook een compleet tijdperk en milieu. Alfred Schaffer, De Groene Amsterdammer |
|
VOOR ALTIJD VOOR HET LAATST Flarden herinnering, ja, strofen haast uit een parlando gedicht. Het is het herschikken van een identiteit, de terugblik zonder overbodige ruis. Met een vlak onder de huid stekende lichtheid die af en toe een pijnscheut geeft, met zelfspot die al direct begint na de titelpagina. Guus Bauer, Tzum Veel weglaten. Dat heb je gedaan. Met een prachtig resultaat. Wim Brands, VPRO Boeken |
|
KOERIKOELOEM Het is poëzie die je raakt, die je doet lachen, fronsen, gissen, die ontroert ook. Het is poëzie die er inhakt als een bijl, en die riskant is zoals maar weinig poëzie dat durft te zijn. Marja Pruis, bij de uitreiking van de Anna Bijns Prijs 2009 Je stapt in haar boek als in zo’n wagentje in een attractiepark. Iemand haalt een hendel over en je drukt op een knop, en daar schiet je als lezer over een enkel spoorbaantje het donker in en krijg je een ritje door het leven van Tjitske Jansen. Wim de Jong, Volkskrant magazine |
|
HET MOEST MAAR EENS GAAN SNEEUWEN De treffende eenvoud en heldere taal veroveren je. Poëziekrant Wat goed is, stijgt altijd boven de etiketten uit. De Morgen |